onsdag den 6. juli 2011

Er det i orden at skralde?

Her klokken to i nat skraldede, som man jo så stolt kan lide at sige det, en veninde og jeg bag den lokale Netto.. Vi fandt en udmærket pose brød i skiver, kun cirka to dage over sidste salgsdato, og en bakke jordbær helt uden mug og andre grimheder. Det smagte så godt som sådan noget smager, men hele rusen lå jo i at vi SELV havde skaffet det, og vi befandt os i volden af denne følelse af overlevelse; nu var vi i stand til rent fødeindtagsmæssigt at klare os selv. Derudover var vi klædt i vores knap så stiveste puds, og vi vandrede hvileløst rundt, og det var ud på de små timer, så autenticiteten var fuldendt.

Er det i orden? Altså, princippet i/grunden til at man skralder er dels at man sparer penge, dels at man aflaster diverse containere og skraldespande for store mængder bortkastet føde der ellers bare ville være endt uudtjent på lossepladsen. Og nogen, jeg :), får måske også et lille kick ud af det, men det er vel netop også fordi at det er en smule på kant med det ordentlige? Så vidt jeg ved er det ikke hverken strafbart eller definitivt ulovligt, men der er noget udflippet og lidt lyssky over det, og det krakelerer vel også forestillingen om et land af overflod en smule. Men det at det altid skal foregå sådan lidt hemmeligt og efter mørkets frembrud, skyldes det at indehaveren af den pågældende butik simpelthen bare ser sig irriteret over sådanne uvedkommende indtrængsler på privat område, eller handler det mere om det symbolske i at man skal lade skrald være skrald og ikke samle det op og gøre det til noget brugbart? I hvertfald tror jeg ikke det handler om en angst for at en respekteret borger skulle få for gammel mad i den gale hals og efterfølgende blive syg, - og er det tilfældet, ja så er det jo den skraldende der har en ting eller to at lære og ikke butiksindehaveren.. Men jaja, så enkelt fungerer det nok bare desværre ikke, og jeg må nok indse at jeg fortsat kan blive nødt til at indsamle mine gratis måltider i al diskretion. Som sagt giver det også dette totalt undværlige, men ikke desto mindre livsnydelsesforbedrende kick, og vi (mig og de øvrige på-den-forkerte-side-af-18 unge tosser i området) lever jo i en lidt provensiel, mindre by, og vi har kun det skæg vi selv sidder på, omend i hvertfald indtil vi bliver myndige, dørene åbnes, og vi får muligheden for at sidde med hos de tunge drenge på barerne.

Lad dig gerne inspirere af min fritidsaktivitet, - det er faktisk foruden morskaben ikke så tosset at føle man lever i større harmoni med naturen og for færre penge :)

1 kommentar: